HTML

asdf

Google Apps Scripts II.

2013.07.05. 14:53 tvk

Régebben már írtam a Google Apps Script-ről, most jöjjön egy kis frissítés. Emlékeztetőül: Mindenféle Google szolgáltatást lehet programozni a kedvenc programozási nyelvedből (pl. Java). Ha a kedvenc programozási nyelved netalántán a Javascript, akkor még könnyebb dolgod van, mert közvetlenül a böngészőből is írhatod a kódot.

Az utóbbi időben annyi történt, hogy már Maven-es Java projektekből is egyszerűen használható az API. A szükséges artifact fenn van a mvnrepository-ban. (group: com.google.gdata artifactId:core) Egyébként pedig appengine-ben is megy, kipróbáltam, használom. Amikor első alkalommal buheráltam spreadsheet-et appengine alkalmazásból, kaptam egy email-t, hogy valaki a nevemben akar csinálni valamit, engedélyezem-e. Engedélyeztem, mert tudtam hogy én vagyok, de az igaz hogy nem alkalmaztam túl kifinomult authentikációt, megadtam plain text-ben a jelszavamat. Van az authentikációnak egy kifinomultabb módja is, amiről itt írnak. Majd kipróbálom azt is, de azóta a sima jelszómegadás is működik, nincs gond vele.

A Javascriptes (illetve Google Script-es) szerkesztő is sokat fejlődött mostanság. (Megnyitsz egy Spreadsheet-et és a Tool menü Script Manager almenüjében kell keresgélni.) Az megjegyzendő, hogy ez a script nem a böngészőben fut, hanem a Google architektúráján. Most már lehet önálló webalkalmazásokat is írni benne. Ha ugyanazt a script-et több helyen is akarod használni, létre lehet hozni egy library-t és publikálni. Aki tudja a library projekt azonosítóját, az használhatja. Van egy alap verziókezelés is beépítve arra az esetre, hogy ha a libraryt továbbfejleszted, a felhasználók még tudják a régebbi stabil verziót használni. Development módban pedig mindig a legfrissebb verziót használják.

Mire használom? Van egy spreadsheet, amibe időpontokat és rajtszámokat írogatnak be. A script ellenőrzi hogy szerepel-e már a rajtszám a listában és figyelmeztet ha igen. Az időpontokba automatikusan beírogatja a kettőspontokat, tehát ha beírják hogy 1234, kiegészíti 12:34-re. Ha simán pontot írnak (.) beírja az aktuális időt. Ezenkívül a fókuszt rakosgatja okosan a következő szerkesztendő cellára. Amikor kell új sort kezd, amikor kell a jobbra lévő cellára ugrik. Azt is meg akartam oldani, hogy küldjön el egy HTTP GET kérést egy új sor beírásánál egy címre, de ez sajnos nem megvalósítható biztonsági megfontolások miatt. Eseménykezelőből nem lehet HTTP kérést indítani. Itt fogják majd élesben használni.

Updét

Hopsz, ezt a posztot nem sikerült publikálni akkortájt. Most viszont megírhatom a konklúziókat is. Röviden: félsiker volt. Hosszabban: első gond a hozzáférésekkel volt. Csak Google accountba belépett felhasználók tudnak scripteket futtatni. A library-t sem lehetett megosztani más felhasználóknak, tehát szét kellett másolni a kódot minden egyes sheet-re kézzel. Második gond azzal volt, hogy mobilneten keresztül használták a scripteket, aminek köztudottan elég nagy a késleltetése. A script annyira lassú volt, hogy az ember kézzel hamarabb meg tudott (volna) csinálni bizonyos dolgokat, pl. a cellák közötti navigálást. Szóval kicsit elkezdtek anyázni a srácok, úgyhogy inkább kikapcsoltam a script-eket teljesen. Tanulság: nem szabad szétscriptelni a Google sheet-eket, mobilneten is le kell tesztelni explicit, ha azon fogják használni.

Szólj hozzá!

Címkék: google webapp appengine

A bejegyzés trackback címe:

https://kodzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr325291275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása