Egy Szilícium völgy mai helyzetéről szóló -azóta előfizetői tartalommá vált- portfolio.hu cikken felbuzdulva elmentem az eseményre. Lássuk mit tanultam, de előtte mégegy beharangozó cikk és egy bejegyzés az általános műveltséghez a VC-kről. Bocs, de egy-két Wikipedia szócikket belinkelek néha.
Keynote
Hallhattuk, hogy az európai kockatőke nem teljesít jól, 1%-os hozamot szoktak generálni. Egy-két nagyságrenddel kevesebb pénzből kell üzletet csinálni, mint az USA-ban. Nincs exit lehetőség, de a magyar cégek is néha idealisták és naívak. "A befektető mindig a zsokére tesz, nem a lóra." A csapat a lényeg, nem(csak) az ötlet.
Drew Banks lényegi mondanivalója a következő volt, miután elmondta hogyan került a Szilícium völgybe -egyébként viszonylag későn- a prezihez Head Of Marketingnek: Hire Up (építs csapatot), Simplify (a komplexitás drága), Paranoia, No boundaries, Execute. "Az USA-ba menni nehéz", mert üzleti, jogi akadályokat kell legyőzni.
Szigetlaki Zsolt a WebCamLaboratory-tól, a tavalyi győztesként lett meghívva: Az ötletet nem szabad túlértékelni, minél nagyobb léptékben érdemes gondolkodni, jelen kell lenni. Jól kell tudni demózni, befektetőket (akik rettegnek a kockázattól) csak kész termékkel érdemes megkeresni. A nap visszatérő mondanivalója volt, hogy nálunk nincs nagy kultúrája a prezentációnak, nem tudunk jól előadni. Pedig azt is tanulni kéne gyakorolni mint bármi mást. UStream-ék például napokon keresztül gyakorolták az előadást mielőtt Japánba mentek a befektetőkhöz. A szerződés előtt Term Sheet-et szoktak csinálni, átvizsgálják jól a céget és ez hónapokig (4-6) húzódik, de miután megvan a szerződés azután sem lehet nyugodtan aludni. ("Csak ne cseszd el.") A startup-juk egyébként két évig volt hobbi fázisban mielőtt kiléptek vele a rivaldafénybe. Tavaly miután megnyerték a SUU-t kaptak százmilliós nagyságrendű összeget. A munka: magányos fázis, nem támogat senki, unalmas, át kell lendülni rajta. Hullámvölgyek vannak. Befektetőt keresni napi 8h-s munka. Az előadás után éppen ment a srác SF-be konferenciára.
A StartUp verseny
30 résztvevő volt, ebből 8-an kerültek be a döntőbe. Ha jól értem kritérium hogy nem lehet nyeresége (vagy árbevétele?) a cégnek, ehhez képest nem értem hogy egyesek miért kerültek ide és miért kérték számon rajtuk a nyereségeséget. Vagy benézek valamit? Csak egy-két saját megjegyzést írok ide és a zsűri legfontosabb kérdéseit. A többi megvan a SUU honlapon, a startup-okra mutató linkekkel egyetemben:
DragonTape: Győztes. 7 ember, 4 tanácsadó 1.2M$ kellene, most napi 200e látogatójuk van. Jó előadás. Kérdések: -Kész a termék. Mire fordítanátok a pénzt? -Miért kell ez nekünk?
GrundFootball: a teremben úgy láttam viszonylag kevesen érdekeltek a fociban. BM van, a pályatulajdonosoktól akarnak díjat kérni a megjelenésért, stb. Elkezdték a más országokban való terjeszkedést. 6 fő. Kérdések: -Hogyan lesz marketingolva. (A lefoglalt domain nevek indukálták a kérdést. Pl. ".de" nem volt benne, de ott is fognak terjeszkedni.) -Versenytársak? Vannak.
InfoMeme: Harmadik helyezett. Laza volt az előadó srác mint a rigalánc, őszintén szólva nem hittem hogy nyernek valamit. Nekem az ötlet is elszálltnak tűnik. 3 fő, egyik ős Wiw-es, van bevételük. -Mi a különbség a konkurensekkel? (Miénk jobb, mint mindig.) -Filter illegális tartalomra? -Online fizető rendszer rendben van? Igen. (Pénz szaga megérezve.)
Ingyenhívó: Második helyezett. Rudolf Péter a startup "magyar hangja". Prémium ügyfelek logóit lehetett látni, pl. Toyota, BMW, UPC. Az exit stratégia telkó cégnek eladni. -Mennyivel jobb a többieknél? Olcsóbb, jobb. -Külföld? -Árbevétel honnan jön?
ImFlux: az előadás megszakadt, pedig nem volt vele gond.
Laokoon: Az egyetlen nem IT-s téma. Már 2003-ban nívódíjat kapott vele, de rejtegette, mert nem akarja hogy elvigyék az ötletet. Némileg igaza van. EU szintű szabadalom a terv, ehhez kéne néhány millió. Ez az összeg túl kicsi ahhoz, amivel a VC-k általában foglalkoznak. Szumma 10M HUF. -Miért nem stúdióval dolgozik? -Piackutatást végzett-e? Tényleg jópofa anyagok, megtapintgattam. Lady Gaga következő ruháját el tudom képzelni ebből.
Netbeszéd: Mégegy webkamerás téma. Részletes BM, Microsoft alapokon, 185M kellene üzletrész fejében. 3 programozó + 3 egyéb emberből áll a csapat. -Bevétel még nincs?
Reklámfaló:1 éve megy a cég, nyereséges (?), vannak számok. -Mennyire értékes a célközönség aki azért néz reklámot hogy nyerjen? -A srác több projektben is benne van. Feltették neki a kérdést, hogy ő melyikre tenne.
Zsűri: "kockázati tőkések, üzleti angyalok, M&A tanácsadók és sikeres, már kiszállást realizáló technológiai vállalkozók" Finext iEurope Allegroup QualyPlan Portfolion European Entrepreneurship Foundation DBH
Szünet után
A netenacégem tartott előadást. Elszomorító számokat hallhattunk az eredményességről 1% és arról hogy hány cégnek van honlapja. Szerintem magyar sajátosság, hogy nagyon sok az egyszemélyes -leginkább adóoptimalizálás céljából alapíott- cég, aminek nem kell honlap.
Ezután Benedict András prezentált a Wiw-vel kapcsolatban. Megemlítésre kerültek: The Cook - CsP, Tanya, Soop, Sün Sün Sün.
David Bizer: 6 évig a Google-ban dolgozott ha jól vettem ki HR vonalon, de ez csak mellesleg lett megemlítve. Most a HackFwd-nál van, ami egy német székhelyű startupokat támogató cég. A bemutató videójuk nagyon jó, érdemes megnézni. A konf-on is nagy sikere volt. Megemlítette ezt a cikket és ezt a honlapot business modell felvázolásához. Megemlítésre került még, hogy EU-ban 15 éves múltja van a startupoknak, USA-ban meg 60.
A WalleyConnect Stanford-ot is megjárt emberének előadása következett: Mi a völgy titka? Emberek, cégek koncentrációja, egyetem, környezet - óceán. NY konzervatívabb, elküldik onnan az embert hogy "hülye vagy" a másik parton pedig sikeres lesz belőle. Sand Hill Tour-nak nevezik amikor az ottani startupok elmennek házalni az ötleteikkel a Homokdomb utcába. Ma kisebb tőke is elég mint régen. Second Market van. "Nem lesz lufi" ezt hallottam ki. Ismét előjöttek az USA-val kapcsolatban a jogi és üzleti akadályok.
Szilícium völgy kerekasztal
Magyar Szvölgy? Nehéz. Nem lesz. LogMeIn: NASDAQ-on is fenn vannak (LOGM), Bp-n és Szegeden van irodájuk, "van játék szoba, nincs HW probléma" "nehezen váltanak céget az emberek". Az Indextools-os emberek végül nem tudom eljöttek-e. Az is egy szép történet volt úgy emlékszem. Talentis viszont volt. A pizzát jól értem hogy a turulcsirip szponzorálta? Finom volt és sok volt.
Pizza után
Számomra a Nanofarm-os ember mondta a megemlíteni való dolgokat: Ki kell egészíteni a csapatot a hiányzó kompetenciákkal, de cserélhető emberekkel. Pl. ha a Sales nem teljesít jól, le kell cserélni. Haver, üzlettárs erre nem jó. Kirúgható ember kell. A befektetőt átlátható cég érdekli, a befektetők különbözőek. Legalább olyan jó kollégák kellenek mint "én". Due diligence, term sheet, exit, kizárólagosság.
Következett a "Befektetői kerekasztal, ahol Jeremie-s és regionális befektetők beszélgetnek a seed fázisból való kijutásról és lehetőségekről, a regionális és globális célok realitásrairól: Bruckner Zoltán (Primus), Halász Iván (Finext), Molnár András (Portfolion), Berecz József (DBH), Tánczos Péter (Euroventures), Kohut Gergely (iEurope), Zsembery Levente (BIGGEORGE’S-NV Equity)". A kulcsmondat számomra ez volt: "Egy induló cégnek kötelessége eljutni minél tovább tőkebevonás nélkül."
A teljesség igénye miatt leírom, hogy tudok olyan cégről aminek a kifejezett stratégiája a VC-k elkerülése volt. Tehát van egy ilyen irány is. Ja és a Facebook könyvből is él a fejemben az a mondat, hogy "kockázati befektető: jó ha van, de jobb ha nincs." Bele akar szólni, pénzt akar csinálni minél hamarabb, akár olyan áron is, ami magát az ötletet hazavágja.
De szóba kerültek még a következők: A VC-vel való "összebútorozás" évekre szól, érdemes jóban lenni. Mindkét félnek általában ez a célja.
Saját eredeti ötletek vs Copycats. A copycat is ok, kisebb benne a kockázat, mert látni egy működő modellt, de nehéz kivinni külföldre, ahol pl. már él a globális eredeti ötlet. Többször is elhangzott a védhetőség: Az vajon mi? Mi védhető? Ami mögött jó jogászok vannak az védhető. "Van olyan gyógyszeripari cég, amiben több a jogász mint a vegyész." Szükség lenne üzleti inkubációs szolgáltatásokra.
0 hosszúságú Kávészünet után jött a Közösségi panel
Az MMklaszter nagyobb vállalkozások számára hasznos, a MobilPiknik mobilos fejlesztőket próbál összehozni kötetlen módon és van még a startupok.hu és a startupflyer. Az előbbi egy twitter aggregátor, a másikon pedig van egy hasznos prezi-alapú térkép a hazai résztvevőkről. KiBu: hozd be az 5leted és megcsináljuk 1ütt. De lehet hogy ez inkább a CoWorking-os CoLabs mondása volt. Ellentmond a keynote-ban elhangzott Paranoia kulcsszónak? Végülis meg lehet magyarázni hogy nem teljesen mond neki ellent. Mindenkinek van saját ötlete, inkább azt csinálja meg mint másét. Innen indult egyébként a Prezi is - a konyhából. Mondanivaló még: Nincs edukáció startupokra az egyetemen. Ja. Ezt valamelyik külföldi előadó is előhozta. Nálunk inkább akadémiai jellegű az oktatás, a twitter falon meg kiírta valaki hogy az USA-ban egy év alatt szedett össze annyi tudást mint itthon 5 év alatt. Azt én is érzékelem, hogy csakis külföldi anyagokból érdemes táplálkozni. Ha jól emlékszem a Google könyvből, a Standford-on egyébként külön szabadalmi iroda van. Támogatás: Van egy gap 5-50M-nál ahol senki sem foglalkozik a támogatással. További idézetek még: "nem vagytok tárgyalóképesek" "mentorokra lenne szükség".
Rendezvények vannak nálunk is, networking fontos lenne, de az a baj hogy sokszor ezeken geek-ek szorzódnak geek-ekkel, ami nem termékeny dolog. Oda kellene menni ismerkedni egymáshoz, de nem szoktak. Én is húztam el most. Na majd legközelebb talán.
Eddig ezeket a visszhangokat találtam, amiket majd elolvasok ha lesz időm: dotkom, valtozasmenedzser, sarnyai, Index tudósítás az eredményről, webisztán. De úgy látom senki sem cseszett el rá ennyi időt mint én. Most pedig ALT-TAB, vissza a taposómalomba. Sziasztok.